גריטת רכבים למחזור

שירותי גריטת רכבים למחזור

ראשית כל, מה היא גריטה? גריטה היא הפעולה בה לוקחים רכב שהוא מיושן מאוד ושולחים אותו למגרש גרוטאות. בהמשך התהליך הרכב יפורק, ולאחר מכן ממחזרים את הברזל שלו לשימוש אחר, למעשה סוג של תהליך מחזור.

רכבים ישנים לא רק מכערים את נוף הכביש אלא הם גם מאוד מסוכנים לסביבה. את חשיבות הגריטה אפשר להבין אפילו רק מהנתון הבא: אם תפקידו את רכבכם לגריטה במקום שמיועד למסירת רכבים לפירוק תקבלו 3000 שקלים מהמדינה. אז למה זה כל כך חשוב? ובכן לדבר כמה סיבות:

* רכבים ישנים מזהמים את הסביבה. ככל שהרכב חדש יותר, כך היצרן מקפיד על זיהום מינימאלי של האוויר וכיום יצרני שמים דגש גדול על התחום. כמובן שלא תמיד, אך הדבר משמעותי כאשר הרכב מדגם ישן.

* רכבים ישנים מסוכנים לסביבה וגורמים לעתים לתאונות. רכב מדגם ישן, חשוף יותר לתאונות החל מבעיות בבלמים ובעיות במנוע, התחממות יתר וביצועים ליקויים. הזמן עושה את שלו ואמנם אחוז התאונות מבעיות טכניות הן נמוכות (הרוב המוחלט של התאונות נגרמות עקב טעויות אנוש) אך רכב ישן עדיין יכול לגרום לתאונה באחוז ניכר מרכב חדש רצוי מאוד להעביר מכוניות לגריטה או למכור את הרכב לסוחר שמתמחה בקניית רכבים לפירוק.

* תהליך של חידוש הוא חשוב ומשמעותי כשמדובר בנהיגה ועצם העובדה שקיים תהליך כזה שמאפשר שליחה של רכב העונה לתנאי הגריטה, יוצרת מצב שהממוצע של גיל המכוניות על הכבישי תמיד נשאר הגיוני ביחס לשנה הנוכחית.

מה הוא רכב הניתן לגריטה?

רכב פרטי

גיל הרכב הוא 20 שנים ומעלה

רכב שרישיונו נמצא בתוקף. לא רכב שמיועד לעיקול, שעבוד, צו או כל דבר שמונע את שימושו לתהליך כלשהו.

הרכב כשיר לנסיעה ואכן מסוגל לנסוע.

הרכב היה בתוקף בין שני הטסטים האחרונים שלו, לאורך כל התקופה.

בכבישי ישראל נוסעות כ2.8 מיליון מכוניות, ביניהן כ50 אלף מכוניות עומדות בתנאי הגריטה.

כיצד מתבצע תהליך הגריטה?

בעל הרכב או מיופה כוחו צריך להגיע למשרד הרישוי יחד עם מסמכים מתאימים, ומקוריים, רישיון רכב ותעודה מזהה, ופרטי חשבון של בעל הרכב (לצרכי תשלום, כמו כן פרטי חשבון של בעל הרכב בלבד ולא אדם אחר). על בעל הרכב לבקש את ביטול רישומו של הרכב כדי לבצע את הגריטה, ויינתן לו רישיון ל48 שעות לנסיעת הרכב על הכביש על מנת שיוכל לנסוע איתו לאתר הגריטה. במידה ומועד פקיעת תוקף הרישיון של הרכב הוא לאחר מועד הגריטה, זכאי בעל הרכב להחזר של האגרה אותה שילם כאשר הרכב כבר עבר גריטה.

לאחר מכן יש להגיע לאחד מאתרי הגריטה המורשים והמוכרים, למסור את הרכב, ולאחר כ45 ימים הכסף ייכנס לחשבון בעל הרכב.

התהליך לא ארוך ולא מסובך ונועד לעודד אנשים למסור רכבים ישנים לאתרי הגריטה.

מתהליך זה, בעל הרכב מרוויח 3000 שקלים על רכב שגם ככה היה במצב גרוע ולא היה יכול להימכר (ואפילו לא למכור את חלקיו בחלק מהמקרים) והמדינה מרוויחה את הברזל, את המחזור, אוויר נקי יותר והכי חשוב, כבישים בטוחים יותר. ענף הגריטה טופח משנה לשנה ועד היום התהליך בוצע על כ30 אלף כלי רכב. עד כה מוחזרו כ25 אלף טון של ברזל מתהליכי הגריטה.

5/5 - (2 votes)