חשמלאי – מושגים שחייבים להכיר

חשמלאי – מושגים שחייבים להכיר

חשמלאי הוא בעל מקצוע העוסק בהתקנת ציוד ומערכות חשמליות או בתיקון ותחזוק של מערכות ותשתיות קיימות. די לעסוק במקצוע החשמלאות יש צורך הרישיון מיוחד, בישראל משרד הכלכלה אחראי על מתן הרישיונות לחשמלאים. ביצוע עבודות חשמל ללא רישיון וידע מקצועי עלול לסכן את הסביבה ואת האנשים שבה ומהווה עבירה פלילית.

קישורים מומלצים – חשמלאים מומלציםמחירון חשמלאי

מושגים חשובים מעולם החשמל

וולט הוא יחידת מידה המודדת את המתח החשמלי. אמפר מודד את זרם החשמל וואט מודד את אספקת החשמל.

מתח נמוך הוא מתח בין חמישים למאה וולט. בדרך כלל ברוב הבתים מתח החשמל הממוצע הוא בין מאתיים ושלושים וולט. מתח חשמל בין אלף וולט ויותר נחשב למתח חשמל גבוה והוא מתאים לבתי חולים, לבתי מלון או למפעלים העובדים עם ציוד חשמלי הדורש מתח חשמל גבוה.

מונה חד פאזי הוא מונה חשמלי המאפשר מעבר זרם חלש, זרם של עשרים וחמש אמפר עד ארבעים אמפר.

מונה תלת פאזי הוא מונה בעל שלוש מוליכי חום כאשר כל מוליך מאשר זרם של חשמל עד ארבעים אמפר. במקומות שבהם נעשה שימוש במספר גדול של מכשירים חשמליים באותו הזמן, מתקינים מונה תלת פאזי.

הארקה הוא אמצעי בטיחות חשוב העשוי להציל חיים. במקרה של התחשמלות תגרום ההארקה למעבר זרם החשמל אל האדמה ולא אל גוף האדם.

פחת הוא מפסק המגן מפני סכנת שריפה או התחשמלות. כאשר עוצמת הזרם העוברת במעגלים החשמליים אינה תקינה ועלולה לסכן את דיירי הבית או עובדי המפעל, הפחת יפסיק באופן אוטומאטי את מעבר הזרם במוליכים החשמליים.

על סוגי החשמלאים ועל הדרגות

יש כמה סוגים של חשמלאים בדרגות שונות כל דרגת חשמלאי מאפשרת לעבוד בעבודות חשמל אחרות.

חשמלאי מעשי הוא חשמלאי בעל רישיון לביצוע עבודות חשמל במתח נמוך ולתכנון וביצוע של תוכניות חשמל שזרם החשמל בהן לא יעלה על ארבעים אמפר.

חשמלאי מוסמך הוא חשמלאי בעל רישיון לביצוע עבודות חשמל ולתכנון תוכניות הדורשות זרם חשמל של עד שמונים אמפר

חשמלאי ראשי יכול לבצע את כל עבודות החשמל בכל זרם חשמלי.

חשמלאי – דברים שכדאי לדעת

את רוב עבודות החשמל בבית יכול לבצע חשמלאי מעשי, שכן ברוב הבתים יש זרם אמפר נמוך. אך אם זרם החשמל בביתכם הוא בכמות גדולה של אמפר, כדאי להזמין חשמלאי מוסמך.

אם החשמלאי מעסיק פועלים חשוב לברר שהם בעלי רישיון לביצוע עבודות חשמל. אם אין להם רישיון מתאים, חובה על החשמלאי להיות נוכח במקום ולפקח על עבודת הפועלים.

5/5 - (8 votes)