איטום, חורף ורטיבות – מה הקשר?

איטום, חורף ורטיבות – מה הקשר?

על אף שישראל אינה ארץ גשומה במיוחד, בחורף מחמירות בעיות הנזילות והרטיבות ומומחי האיטום נקראים לדגל. איטום לקוי מתבטא בעיקר בימות הגשמים ובמיוחד בגגות שטוחים שבהן אין פתרונות ניקוז מוצלחים המאפשרים את זרימת מי הגשמים אל הקרקע ולא אל תוך המבנה.

בעיות רטיבות למה ואיך זה קורה?

בעיות רטיבות מתעוררות בעיקר בגגות שטוחים שבהם אין פתרונות ניקוז והמים המצטברים על הגג מחלחלים אל תוך המבנה. תופעה זו מאפיינת בעיקר את הקומות העליונות בבניינים רבי קומות או בבתים ובניינים בעלי גגות שטוחים כאשר המכנה המשותף לכולם הוא שתקרת הבית היא החלק התחתון של הגג החיצוני.

כאשר מי הגשמים מחלחלים אל תוך התקרה, התקרה הופכת להיות רטובה. לאחר זמן קצר נוצרים על התקרה בועות אוויר, כתמי עובש והתקלפות של טיח. סימנים אלו חייבים להדליק נורה אדומה, הם הסימנים המבשרים כי בגג קיימות בעיות רטיבות וחייבים למצוא פתרון מידי לפני שהמצב יחמיר.

בעיות רטיבות הן בעיות אסתטיות, אך לא רק. במקרים קיצוניים רטיבות חמורה עלולה לפגוע בשלד הבניין ולאיים על יציבותו. בכל מקרה, גם במקרים של רטיבות קלה, האוויר בדירה הופך להיות לח ועכור ועלול לגרום לבעיות בריאות, במיוחד בעיות נשימה, בין דיירי הבית.

מחירון איטום מומלץ

כל השיטות לאיטום יתרונות וחסרונות

העיקרון הקובע בבחירת שיטת האיטום המומלצת הוא שחומר האיטום חייב להתאים לתשתית הקיימת של הגג. רק כאשר חומר האיטום יתאים לחומר הגלם שממנו נבנתה תשתית הגג, האחיזה תהיה טובה והאיטום יהיה הרמטי. זפת לדוגמה, לא יתאים לגג עם תשתית של חומרים אקריליים.

שתי השיטות הנפוצות ביותר הן זיפות הגג ופריסת יריעות ביטומניות. איטום הגג באמצעות זיפות זול יותר, אך מחזיק מעמד זמן קצר יותר. את הזיפות אפשר לבצע רק כאשר הגג יבש ולעתים יש צורך להמתין עד לייבוש הגג וליום בהיר ללא גשמים. פריסת יריעות ביטומניות היא שיטה יקרה יותר, אך גם עמידה יותר. את היריעות אפשר לפרוס על הגג בכל מזג אוויר, גם על גג רטוב.

חומר איטום אקרילי הוא משחה לבנה הנמרחת על הגג. החומר האקרילי מתאים לתשתית בטון, אך הוא יצליח לאטום היטב רק כאשר שכבת היסוד של הבטון הותקנה במקצועיות. החומר האקרילי אינו עמיד למים וכל שלולית על הגג עלולה לגרום לסדקים באיטום. נוהגים להשתמש בו על גגות עם שיפועים, גגות שבהן המים אינם נקווים.

5/5 - (1 vote)